1.6.2015

Kööpenhamina

Aaah, ihanan romanttinen viikonloppu rakkaan kanssa "Pohjoismaiden Venetsiassa", hyvää ruokaa ja auringonpaistetta. Puistossa istumista ja mansikoiden syömistä, ehkä illallisella pari viinilasillista ja käsi kädessä kävelyä Tivolin iltavaloissa.

Ei sentään.

Meidän reissu ei nyt sitten mennytkään ihan niin kuin suunniteltiin, sillä minä tulin kipeäksi jo heti ensimmäisenä päivänä, ja olotila sen kuin paheni päivästä toiseen, joten lopulta puolet matkasta tuli vietettyä sängyn pohjalla.

Välillä olo oli todella kuumeinen, välillä taas paine poskissa enteili poskiontelontulehdusta. Onneksi tuo mies kävi hakemassa lähimmästä apteekista ensiapua ja piti muutenkin hyvänä, keitteli teetä ja silitteli päätä.

Kävimme kuitenkin joka päivä kaupungilla minun jaksamisen mukaan, joten aivan hukkaan ei reissu onneksi mennyt, mutta kuumeisena ja tukkoisena kävely ei ole ihan sitä herkuinta herkkua. Pientä matkaraporttia joka tapauksessa nyt siis luvassa! :)

Heti aluksi täytyy huomauttaa, että mikäli et asu Helsingissä, älä tee kuten me ja ota yöbussia suoraan kentälle (ellet sitten ole siunattu mystisen hyvillä unilahjoilla ja nukut kulkuvälineessä kuin kulkuvälineessä), sillä huonosti torkuttu yö ja matkarasitus syövät sitä itse lomailuaikaa sitten määränpäässä. Pitkällä matkalla jetlag on miltei väistämätön, mutta Eurooppaan matkustaessa aikaa menee turhaan hukkaan menetettyjen yöunien takaisin saamiseen, ja tämä saattoi olla osatekijä sairastumiseeni. Eli note to self: ensi kerralla suosiolla jo edeltävänä päivänä Helsinkiin, sillä hyvin nukutut vajaat yöunet ovat silti paremmat, kuin huonosti torkutut yöunet.

Päivä 1

Saavuimme torstaiaamuna jo ennen kahdeksaa Kööpenhaminaan, ja suuntasimme kätevästi metrolla Vesterbrøn aluella sijaitsevaan Airbnb-kämppäämme. Kokeilimme kyseistä palvelua nyt toista kertaa, sillä Jenkeissä kokemus vakuutti meidät ja couchsurfingin sijaan halusimme nyt olla ihan vain kahdestaan (mikä osoittautuikin siis lopulta hyväksi päätökseksi). Palvelun kautta kokonaisen kämpän saa käyttöönsä hotellihuoneen hinnalla, ja parhaassa tapauksessa jopa paljon halvemmallakin. Ja onhan asunto nyt eri asia kuin pelkkä huone, joten valinta oli kohdallamme helppo.

Asunnon omistajalla Stinellä oli tanskalaisittain pettämätön sisustusmaku. Miten ne vaan aina osaavatkin?

Tuona torstaina nukuimme univelkoja pois iltapäivään asti, vaikka yritimmekin nousta jo puoliltapäivin. Tätä se yöbussi teettää, argh! Pääsimme lopulta kuitenkin liikkeelle ja päätimme lähteä tutkimaan kävellen Vesterbrøn kaupunginosaa.

Olin jo etukäteen bongannut ruokapaikaksi The Laundromat Cafén, sillä idea pesulan ja kahvilan yhdistämisestä oli liian kutkuttava missattavaksi! Eikä paikka tuottanut pettymystä, sillä sisustus oli persoonallinen ja ruoka maittavaa!

Vegeburgeri, Ave approves!

Oli siellä itse pesulakin!
The Laundromat Café
Gammel Kongevej 96
Frederiksberg

(Löytyy myös Nørrebrosta ja Østerbrosta!)

Jatkoimme kävelyämme ristiin rastiin ja piipahdimme kahville MoJoe-kahvilaan Værnedamsvej-pikkukadulle, joka on tunnettu kahviloistaan ja pikkuputiikeistaan.

Værnedamsvej-katu

Kuuleman mukaan Granola on oiva ruokapaikka. Meillä jäi tällä kertaa kokeilematta.
Shoppailukadusta ja sen palveluista lisää täällä.

Sitten hieman maisemia:

Koukkasimme keskusrautatieaseman kautta Vesterbrøn toiselle puolelle Kødbyen alueelle, joka tunnetaan paremmin nimellä Meatpacking district, ja istahdimme iltapäiväkaljalle ja -siiderille persoonalliseen kahvilaan nimeltä Café Mandela. Mistähän näitä ihanan etnisiä tähtilamppuja saa?

Café Mandela
Onkel Dannys Plads 9
1700 København V

Lisää tietoa Kødbyen alueesta täältä.

Ehkä hienoin ja hämäävin talon seinä mitä olen koskaan nähnyt!
Katutaidetta.

Lopulta väsymys vei voiton ja kävelimme kämpille nukkumaan kunnon yöunet.

Tai niinhän sitä luultiin, mutta allekirjoittanut tunsi päivällä vaivanneen kurkkukivun ja lievän tukkoisuuden kehittyvän aivan uusiin sfääreihin, enkä niistämiseltä ja päänsäryltä sitten saanut juurikaan unta. Turhauttavaa.

Päivä 2

Perjantaiaamuna olinkin sitten jo kunnolla kipeä, enkä päässyt sängystä ylös ennen iltapäivää. Tommi haki meille lähikaupasta aamupalaa ja apteekista mulle lääkkeitä, joiden voimalla lopulta sain skarpattua sen verran, että otimme metron kaupungille ja kävelimme vain hissukseen ympäriinsä.

Meidän kämpän lähellä muuten oli kaksi eri metroasemaa, Sydhavn ja Enghave. Molemmat olivat vain kahden pysäkin päässä keskustan juna-asemasta, København Centralista. Tässä välissä muuten pitää huomauttaa, että metrolla kulkeminen vaikka vain tuon kahden pysäkin verran maksaa 24 kruunua, eli yli kolme euroa! Teki kieltämättä hieman kipeää maksaa tuo summa joka kerta. Pyrimme tämänkin takia kävelemään aina kun kuntoni antoi myöten.

Otimme ensimmäiseksi kohteeksemme Pienen merenneidon, sillä kai se pitää nähdä kun kerta täällä ollaan. :D Matkalla kuitenkin ensimmäisenä tuli vastaan Kastellet, joka on vanha kasarmi-ja linnoitusalue. Paikka oli puistomainen vallihautoineen ja kukkuloineen, joten toki poikkesimme sisään tutkimaan tätä vanhaa linnoitusta.

Alue oli muutenkin erittäin kaunis ja tunnelmallinen käyskennellä. Ostimme ruokakojusta letut ja nautimme kiireettömyydestä.

Kaukana näkyvä turistipilvi oli varma merkki lähestyvästä merenneito-patsaasta, joten otimme pikaisesti pakolliset napotuskuvat ja jatkoimme matkaa.

Nälkä alkoi jo kurnia, joten otimme suunnaksi Nyhavnin, jonne oli patsaalta matkaa puolisentoista kilometriä. Päätimme kävellä, sillä kuntoni antoi ihan hyvin myöten ja metron kanssa säätäminen olisi joka tapauksessa liian vaivalloista ja kallista. Kävely on sitä paitsi paras tapa tutustua mihin tahansa kaupunkiin. Matkan varrella ohitimme sattumalta myös Amalienborgin linnan, joka toimii kuninkaallisen perheen talvikotina.

Yhtäkkiä päädyimmekin keskelle kuhinaa ja eteemme avautuivat värikkäät Nyhavnin satamarakennukset sekä sadoittain ihmisiä nauttimassa ilta-auringosta kaljatuopin ääressä. Olimme kokonaan unohtaneet, että nythän oli perjantai-ilta! Ilmankos olikin populaa ja hulinaa joka puolella!

Siirryimme Nyhavnin ytimestä sivukaduille etsimään sopivan hintaista ruokapaikkaa, mutta keskustasijainti näkyi jokaisen ravintolan ruokalistassa. Lopulta illallispaikaksi valikoitui Vita, joka kieltämättä meni hieman yli meidän budjetin, mutta koska tämä oli päivän ensimmäinen ateria, sallimme itsellemme pienen herkuttelun. :) Ja hei söimme ensimmäistä kertaa oikeaa tanskalaista ruokaa!

Mun annos oli kampelaa.

Tommi tilasi lammasta.
Päivä oli pitkä ja oloni jo melko kuumeinen, joten otimme suosiolla metron takaisin kotiin. Olinhan kuitenkin jaksanut yllättävän hyvin koko iltapäivän, ja näimme myös hieman itse kaupunkia, joten menimme olosuhteet huomioonottaen tyytyväisinä nukkumaan.

Rosenborgin palatsi Kuninkaanpuistossa.

Päivä 3

"Tommi, googleta poskiontelontulehdus". Näillä sanoilla alkoi aamu, kun vasenta ohimoa dominoi viiltävä kipu ja poskessa tuntui kova paine. Antibiootteja varten pitäisi mennä lääkäriin, ja mistäs löytäisin mokoman lauantaina vieraassa maassa ja kaupungissa. Eikun särkylääkettä naamaan ja takaisin unten maille, samalla kun Tommi jatkoi tanskalaisen terveydenhuollon googlettelua...

Lopulta lepo ja lääkkeet tuntuivat tepsivän, sillä iltapäivään mennessä olo oli jo parempi ja jaksoin nousta ylös. Suuntasimme taas keskustaan ja päädyimme vahingossa kuuluisalle Strøget-ostoskadulle, jossa riitti hulinaa!

Tivolin sisäänkäynti.
Kaupungintalon aukio

Strøget

Kööpenhaminan yliopisto.

Puikkelehdimme turistimassojen läpi samalla kun Tommi suunnisti Yelpin avulla ruokapaikkaan nimeltä Paludan BøkCafé. Ehdottomasti suosittelen, paikka on persoonallinen antikvariaatti-ravintola, ja varsinkin opiskelijabudjetille loistava hinta-laatusuhde!

Minä tilasin pastaa, Tommi muhkean sämpylän. Jaksoin lopulta syödä vain puolet annoksestani, ja otin loput mukaan iltapalaksi.

Taidetta seinillä.

Paludan BøgCafé
Fiolestræde 10-12
1171 København

Palasimme Strøgetille ja kiertelimme vielä hetken, kunnes heikotuksen taso nousi taas siihen pisteeseen, että oli aika palata kämpille. Loppuilta menikin sitten nukkuessa, postikortteja kirjoitellessa ja pakatessa.

Päivä 4

Sunnuntaiaamu alkoi tällä kertaa jo hieman paremmissa tunnelmissa, joten pakkasimme kamat, tiskasimme, veimme roskat ja noh, jätimme kämpän muutenkin samaan kuntoon kuin tullessamme. Sää ja olotila oli hyvä, joten päätimme kävellä pitkin Sønder Boulevardia keskusrautatieasemalle, josta ottaisimme junan lentokentälle. Olimme etukäteen katsoneet Yelpistä matkan varrelta pari aamiaispaikkaa, joten kun tämä Café Dyrehaven tuli ensimmäisenä vastaan, istuimme alas ja söimme muhkeat aamupalat.

Dyrehaven
Sdr. Boulevard 72
1720 København V

Jatkoimme matkaa rautatieasemalle päin, kun oloni alkoi taas heikentyä. Lopulta päädyimme istumaan Andersen Bakery -kahvilaan asemaa vastapäätä reiluksi tunniksi, kunnes oli aika hypätä junaan ja suunnata kohti lentokenttää. Tässä vaiheessa pyörrytti jo sen verran, että Tommi kantoi urheasti minunkin reppuni ja laukkuni, ja onneksi itse kentällä homma eteni sutjakasti ja pääsimme pian istumaan koneeseen.

Suomessa olimme puoli seitsemän aikaan illalla. Otimme bussin keskustaan, ja Kampista nappasimme matkaeväät sekä hyppäsimme Onnibussiin. Kotona Jyväskylässä olimme vihdoin hieman ennen puoltayötä. Kylläpä muuten nukutti hyvin!

Että semmonen reissu se. Harmittaa tietysti kun jäi paljon näkemättä, mutta kun tätä tässä nyt kirjoittaa ja käy kuvia läpi, niin yllättävän paljon sitä kuitenkin tuli tehtyä ja nähtyä. Onneksi Köpis on lähellä, joten eiköhän sinne tule toistekin mentyä! :)

Toivottavasti teillä oli hieman onnistuneempi viikonloppu! Ja kääk, nyt onkin jo kesäkuu! Aika menee kyllä ihan liian äkkiä...