16.8.2015

Minimalismipeli ja KonMari: puolivälikatsaus!

Aloitin elokuun alussa minimalismipelin ja olen yhdistänyt tähän samaan aikaan KonMari-siivousmenetelmää. Nyt kun kuu on puolessavälissä, on hyvä hieman tarkastella, kuinka urakka on lähtenyt käyntiin.

Luonnollisesti minimalismipelin ensimmäiset päivät olivat äärimmäisen helppoja, ja intoa olisi riittänyt poistaa tavaroita samantien jo monen päivän edestä, mutta maltoin kuitenkin aina odottaa seuraavaan päivään. Toki olen myös ollut viikonloppuja poissa kotoa, jolloin olen poistanut tavaroita useamman päivän edestä joko ennen tai jälkeen, ja välillä ottanut kerralla kiinni väliinjääneitä päiviä.

Aloitin siivouksen ehkä itselleni helpoimmasta alueesta: meikki- koru- ja hiustarvikelaatikostani, johon oli vuosien varrella kertynyt huima määrä vanhentuneita huulipunia, käyttämättä jääneitä hiuskoristeita, voidenäytteitä, vanhoja meikkisieniä ja siveltimiä, ynnä muuta ylimääräistä roinaa. Näillä sainkin jo heti reilun viikon edestä turhaa pois. Seuraava viikko menikin sitten häkkivarastoa penkoessani. Olen aina rakastanut pukeutua teemabileisiin ja naamiaisiin, joten kaiken maailman rekvisiittaa onkin sitten kerääntynyt sen edestä. Toki edelleen säilytin vastaisuuden varalle ne parhaat asuni, mutta monet naamiaistarvikkeet olivat jo parhaat päivänsä nähneet, joten heitin ne surutta pois tai vein kierrätykseen.

Nyt olen puolessavälissä kuuta ja kun nuo "helpoimmat" kohteet on käyty läpi, alkaakin se vaikein osio: päivämäärä sen kuin kasvaa ja samalla myös poisheitettävien tavaroiden lukumäärä. Nyt pitää siis oikeasti ja tehokkaasti vähentää tavaraa joka puolelta asuntoa, ja tiedän, että sitä kyllä varmasti löytyy meidän huushollista ihan tarpeeksi. Samalla kun olen käynyt laatikoita ja kaappeja läpi, olen pyrkinyt suhtautumaan tavaroihin KonMari-periaatteiden mukaan. Mikäli esine ei tuota minulle iloa, saa se joutaa kiertoon.

Olen huomannut erään hyvin yllättävän seikan karsiessani esimerkiksi vaatevarastoani: vaikeinta ei ole tavarasta luopuminen, vaan siitä eroon pääseminen! Ja tarkoitan tällä nimenomaan kierrättämistä. Toki voisin viedä kaikki ylimääräiset vaatteeni suoraan UFF:ille ja heittää tavarat roskiin, mutta joukossa on laadukkaita ja arvokkaitakin vaatekappaleita ja esineitä, joista olisi toki kiva saada jotain korvaustakin. Kirppikset ovat täällä keskustassa liian kalliita enkä autotta pääse kauemmas myymään, joten olen lisäillyt pikkuhiljaa tavaraa Tori.fi:n ja Facebook-kirppisten puolelle, mutta tämä on ollut erittäin työlästä ja aikaavievää, ja tämän lisäksi omat ilmoitukset hukkuvat nopeasti muiden sekaan. Puhumattakaan siitä, ettei tavara aina käy kovin hyvin kaupaksi (vaikka antaisi sen pois ilmaiseksi!). Ihmiset varailevat helposti tuotteita, mutta eivät sitten tulekaan noutamaan sovittuna aikana tai vastaa viesteihin. Turhauttavaa!

Onneksi kohta tulee taas siivouspäivä!

Tsemppiä kaikille muillekin minimalismipeliin osallistuville!

Ave

2 kommenttia:

  1. Kiva lukea kanssakilpailijan kokemuksia! Pitääkin itsekin tehdä vastaavanlainen postaus. :)

    Mä aloitin vaatteista ja törmäsin samaan ongelmaan eli mitä tehdä niiden kanssa. UFF:lle menee ainakin osa vauvanvaatteista, mutta erityisesti omissa vaatteissa on sellaisia, joista voisi saada ihan useammankin euron. Kasan vauvanvaatteita jo kuvasinkin ja totesin, että nettimyynnissäkin on ihan valtava homma. Etenkin jos niitä myy yksittäin eikä pakettina, niin pelkästään postittaminen ja maksujen kyttääminen on oma työnsä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huh, mä en ole edes harkinnutkaan postittamista, kun jo pelkästään noutojen ja hakujen säätämisessä on melkoinen vaiva! :D Olen nyt suhtautunut tähän "välivaiheeseen" siten, että olen kuitenkin jo mielessäni tehnyt luopumispäätöksen ja ikäänkuin käsitellyt vaatteen/tavaran ja poistanut sen kaapistani, vaikka itse eroonpääseminen kestäisikin hetken aikaa. :) Takarajana pidän kuun lopussa olevaa siivouspäivää, jolloin olisi tarkoitus saada viimeistään tavaraa kunnolla kiertoon ja loput vien sitten suoraan UFF:ille.

      Poista