16.2.2016

Päivä Tukholmassa

Huhhuh, Tukholman reissusta selvitty! Pakko kyllä myöntää, että vaikka olikin ihana lauantaipäivä kaupungissa, oli tästä reissusta kyllä rentoutuminen kaukana. Lähinnä siitä syystä, että yöunet jäivät lyhyiksi, itse päivä kaupungissa oli erittäin pitkä ja kävelypainotteinen, sunnuntai meni lähinnä odotellessa ja aikaa tappaessa, ja kaiken lisäksi bussissa tuli istuttua sietokykyä kauemmin. Niinpä olimme sunnuntai-illalla kotiin saapuessamme aivan totaalisen uupuneita, ja yksi vapaapäivä olisi kyllä ollut enemmän kuin tarpeen. Ei sillä, päälliset muistot reissusta ovat kuitenkin positiivisia. :)

Katselimme alunperin Tukholman-risteilyjä jo ennen joulua, mutta tuolloin hinta hirvitti sen verran, että päätimme lykätä reissua parempaan ajankohtaan. Kun jo täältä, täältä sekä täältä tuttu amerikkalainen ystävämme Kaitlin ilmoitti tulevansa Eurooppaan taas alkuvuodesta, päätimme sopia hänen kanssaan treffit Tukholmaan. Hän tulisi Oslosta käsin, me täältä Keski-Suomesta. Vain pari päivää ennen reissua saimme tietää myös yhteisen ystävämme Sennin olevan samaan aikaan kyseisessä kaupungissa, ja vieläpä tulevan samalla laivalla takaisin Suomeen! Mikä sattuma! :D

Niinpä hyppäsimme viime perjantaina puoli kolmelta bussiin, ja perillä Turun satamassa olimme puoli kahdeksan aikoihin. Laivan lähtöön oli vielä reipas tunti, joten päätimme istahtaa satamassa sijaitsevaan vietnamilaiseen Kim-ravintolaan iltapalalle. Annoksissa oli mainio hinta-laatusuhde, joten mikäli haluaa päästä puolella siitä hinnasta, mitä laivan buffet maksaa, niin voin suositella lämpimästi!

Laivana oli Viking Linen uusin tulokas, upea ja tyylikäs M/S Grace. Harmitti ihan mennä nukkumaan, sillä meidän siirtyessä unten maille alkoi ihmisiä vasta valumaan käytäville ja ravintoloihin nauttimaan laivan tarjonnasta. Meidän oli kuitenkin noustava laivasta jo aamukuuden jälkeen, joten halusimme saada mahdollisimman pitkät yöunet. Noh, ensimmäinen herätys tuli tosin jo aamuviideltä, joten se niistä yöunista...

Aamupalan jälkeen aamu alkoi valjeta.

Puolinukuksissa ja erittäin nälkäisinä lähdimme kävelemään satamasta kohti keskustaa. Tuo kyseinen Viking Linen terminaali on onneksi lähellä vanhaakaupunkia, ja jo vartin päästä löysimme itsemme kävelemästä pimeillä ja autioilla mukulakivikaduilla. Saimme tosin todeta hyvin pian, että lauantaiaamuisin mikään paikka ei ole auki vielä aamuseitsemältä.

Yhtäkkiä haistoin tuoreen pullan tuoksun ja löysimme avoinna olevan 7-Elevenin! Pelastus, aamupalaa! :D

Autio keskusta.
Päätimme täyttää Tommin laukun meidän molempien kamoilla ja jättää sen rautatieasemalle päiväksi säilöön, joten suuntasimme kohti keskustaa. Harhailimme hetken autioilla kaduilla ja pysähdyimme Mäkkäriin lämmittelemään. Tukholmassa oli yllättävän kylmää! Lopulta löysimme rautatieaseman, johon istahdimme hyväksi toviksi. Kiire ei ollut, sillä Kaitlin saapuisi asemalle vasta kello kymmenen maissa. Niinpä kirjoittelimme rauhassa postikortteja ja tapoimme aikaa. Lopulta Kaitlinin tuttu hahmo erottui lentokenttäjunan raiteilta, josta hän saapui kaverinsa Thomasin kanssa. Siirryimme kulman taakse syömään toiset aamupalat kuin kunnon hobitit konsanaan, ja samaan aikaan seuraamme liittyi vielä Senni kaverinsa Julian kanssa. Tytöt olivat reilaamassa pitkin Eurooppaa, ja Tukholma oli reissun viimeinen etappi ennen Suomea.

Paljon naurua, huutoa, puheensorinaa, hälinää ja hulinaa. Siinä luultavasti osuvin kuvaus meidän viime- ja toissakesäisen reissupoppoon jälleennäkemisestä. :D Oli varmaan siinä Julialla ja Thomasilla ihmettelemistä, kun me räpätädit pääsimme kunnolla vaihtamaan kuulumisia!

Hei me hiihdetään!

Kun (toiset) aamupalat oli syöty ja kahvit juotu, otimme suunnaksi jälleen vanhankaupungin. Aurinko paistoi ja päivä alkoi lämmetä. Ihmisiä oli ykskaks kaikkialla, ja aamun autiot kadut olivat muisto vain. Kuninkaanlinnan etupihalle oli tehty hiihtolatu, voiko mitään tämän ruotsalaisempaa olla olemassa!

Siinäpä se päivä oikeastaan sitten menikin: kierrellessä Tukholman katuja. Välillä pysähdyimme syömään (Galleria Passagen, Västerlånggatan 66), sattumalta näimme kuninkaanlinnan vartijanvaihdon, ihmettelimme jättimäistä scifi-kauppaa sekä joimme liian kalliit kahvit ja päiväoluet.

Tolokun evväät!

Ollessamme kahvilla seuraamme liittyi myös Tukholmassa asuva serkkuni Anneli. Jatkoimme porukalla kävelyämme ristiin rastiin, ja siirryimme vanhastakaupungista takasin keskustan puolelle. Päädyimme istumaan upeaan ja persoonalliseen The Queen's Head -pubiin (Drottninggatan 108), joka on kuulemma myös Sennin lempibaari Tukholmassa. Paikka saa kyllä ehdottomasti omatkin suositteluni!

Siinä istuskellessa nuoruudenkaverini, Nizzassa kielikoulussa kuukauden ajan huonekaverinani ollut Mirjam liittyi seuraamme, ja ehdimme vaihtaa pikaiset kuulumiset ennen kuin hänen täytyi jatkaa matkaansa. Toki nappasimme myös pakollisen ryhmäkuvan! ;)

Lopulta oli aika juoda juomat loppuun, suunnata kohti rautatieasemaa ja sanoa heipat. Kailtin ja Thomas hyppäsivät lentokenttäjunaan, me muut hyvästelimme serkkuni ja istahdimme väsyneinä Viking Linen bussiin. Olipahan päivä!

Laivaan päästyämme hengähdimme hetken, tsekkasimme tax freen, kiersimme laivan ympäri, totesimme että Amorella ei vedä todellakaan vertoja Gracelle, ja päädyimme lopulta istuskelemaan tyttöjen hyttiin, kunnes väsymys vei voiton ja painuimme unten maille. Aamu valkeni taas aivan liian varhain, ja jo puoli seitsemältä olimme Turun satamassa. Söimme aamupalat sataman ainoassa aukiolevassa ruokapaikassa ja hyvästelimme Sennin ja Julian, jotka jatkoivat matkaa Helsinkiin. Meidän bussimme takaisin Jyväskylään puolestaan lähtisi vasta yhdeltä, joten aikaa oli aivan riittämiin ja vähän liikaakin. Päätimme kävellä keskustaan ja hieman katsella, että miltäs tämä kaupunki näyttääkään.

Kirottiin myöhäiset bussiliput ja maleksittiin pitkin loskaista Turkua väsyneinä ja sukat märkänä. Päädyimme istumaan tunnelmalliseen Fazer Café:hen, joka oli ensimmäisiä paikkoja auki sunnuntaiaamuna. Paikka täyttyi nopeasti brunssiherkuttelijoista, joka me kuitenkin päätettiin tällä kertaa jättää väliin. Sen sijaan kuivateltiin kenkiä ja juotiin rauhassa kahvit ja luettiin aamun lehdet. Aika kului niiiin hitaasti, ja kun lopulta istuttiin bussiin, oli matkantekoa silti vielä reippaat neljä tuntia edessä.

Oli kyllä puuduttavin sunnuntai pitkään aikaan! Voitte vain kuvitella, kuinka hyvin uni maistui illalla! Note to self: ensi kerralla lennetään!

1. Ihania matkakuvia! Ja joo, viimeinen lause tiivisti meiänkin kesän suunnitelman - ei laivalla vaan lentokoneella Ruotsiin yhden yön reissua varten! :D Laivalla menee pari päivää jo pelkästään matkustamiseen eikä se risteilyelämä enää oo niin hehkeetä! :D

1. Kiitos! :) Joo suosittelen todellakin lentämään, menee turhaan aikaa ja energiaa hukkaan noihin laivoihin, mikäli tarkoitus on siis käydä itse kaupungissakin. Risteilyt ovat kyllä itsessään kivoja, jos niistä ottaa kaiken sitten laivalla irti palveluineen, mut tolleen vain kulkuvälineenä ne on kyllä ihan hermojaraastavia. :D

2. Kuulostaa tosi kivalta reissulta, väsymyksestä ja isosta kävelyurakasta huolimatta! :) Meidän tekis kovasti kans mieli lähteä johonkin, ehkäpä sitten kesämmällä jonnekkin lämpimään.. tosin eipä siinä kauheasti järkeä ole, että lähdetään suomen kesää karkuun :D

Oliko Tukholmassa miten halpaa noin yleensä? En ole nimittäin itse näin "aikuisena" (heh heh) käynyt koskaan, ainoastaan porukoiden mukana kulkenut nuorempana.

1. Pieni lomamatka piristää aina, vaikka tuolta tultiinkin hieman reissussa rähjääntyneinä takaisin! :D Jos oltaisiin vietetty toinenkin päivä itse kaupungissa, olisi matkasta saanut varmasti paljon enemmän irti (ja edes ne yhdet kunnon yöunet), joten pitää kyllä jatkossa varata yksi lisäpäivä viikonloppureissuun!

Mun kokemusten mukaan Tukholma (ja Ruotsi yleensäkin) on aika samoissa hinnoissa Suomen ja ehkä lähinnä Helsingin kanssa. Toki sielläkin voi syödä pikaruokaa tai vaikka gourmet-illallisia, eli aika lailla omilla valinnoilla voi päättää budjetin. Pitää myös muistaa, että esimerkiksi vanhakaupunki on jo luonnostaan hieman kalliimpi ihan vain turistien vuoksi. Kruunun kurssi oli muuten helppo muistaa: yksi euro on aika lailla tasan 10 kruunua! :)

3. Mä muuten haastoin sut! :D http://a-bstrakti.blogspot.fi/2016/02/abstraktin-tarina.html