19.11.2016

Kuuden kohdan ryhtiliike!

Nyt teen jotain, mitä en ole koskaan tehnyt: uudenvuodenlupaukset! Tosin vuosi ei ole vielä vaihtunut, mutta miksi suotta odottelemaan. Mielestäni lupauksia voi tehdä mihin vuodenaikaan tahansa, kunhan niihin sitoutuu. Olkoot nämä sitten vaikka uuden Aven lupaukset!

Minua rehellisesti sanottuna on alkanut ottamaan päähän oma aikaansaamattomuuteni, joten päätin tehdä asialle jotain. Niinpä tässä ovat julkisesti omat lupaukseni itselleni. Ehkä näin niistä on helpompi myös pitää kiinni. ;)



1. Herätys joka päivä viimeistään klo 9.00

Moni varmaan naureskelee tuon otsikon luettuaan, mutta mulla on oikeasti todella vaikea päästä aamuisin sängystä ylös. Olen aina ollut iltavirkku, joten aamut ovat aina olleet enemmän tai vähemmän kamalia. Jos kelloni ei soisi yhdeksältä, nukkuisin joka päivä kevyesti puolillepäivin. Ja vaikka kello soikin, torkutan yleensä vähintään puoli tuntia, joskus jopa tunnin, tai vaihtoehtoisesti laitan torkun pois päältä ja herään lopulta vasta parin tunnin päästä.

Varsinkin näin pimeänä vuodenaikana harmittaa, mikäli puolet valoisasta ajasta on jo mennyt ohi torkkuessa. Joten tästä pidän kiinni! Kun herää aikaisemmin, tulee myös mentyä aiemmin nukkumaan (tai niin on ainakin oletus...). Tosin edelleen sallin itselleni pienet työpäivän jälkeiset iltapäivätorkut, mikäli tilanne niin vaatii. Tarkoitus on kyllä päästä tällä unirytminkorjauksella näistäkin pikkuhiljaa irti, mutta talvella mielestäni lepäily ja akkujen latailu on ihan sallittua. Samalla totuttelen taas työrytmiin, sillä palaan tammikuun alusta taas kokopäiväisesti töihin.


2. Säännöllinen liikunta osaksi arkea

Viime aikoina kuntosalilla ja jumpassa käyntini on ollut erittäin satunnaista, ja joskus kuluu monta viikkoa ilman yhtään oikeaa urheilusuoritusta. Kävelen kyllä suhteellisen paljon ja pyöräilen joka paikkaan, mutten laske tätä muuksi kuin hyötyliikunnaksi. Niinpä kunnon hikijumppaa ja salitreeniä, kiitos!

Kun kaikki alkavan viikon treenit merkkaa jo sunnuntaina kalenteriin, on niistä helpompi pitää kiinni. Ja niin kuin aina kaikessa, alku on se vaikein. Uskon, että kun saan taas treenirytmistä kiinni, sitä tulee myös ylläpidettyä. Ja eräs kaverini vinkkasi kerran hyvän periaatteen: mitä enemmän väsyttää, niin sitä suuremmalla syyllä pitää mennä vetämään kunnon treeni!

Jotta motivaationi ei lopahda heti alkuun, aloitan kevyellä tavoitteella joka on helposti saavutettavissa: kaksi kertaa viikossa salille, joista yksi on lihaskuntoa ja toinen aerobista treeniä. Kaikki muu näiden lisäksi on plussaa, mutta ei pakollista. Kun salirytmi tulee taas tutuksi, voi treenikertoja lisätä pikkuhiljaa.




3. Monipuolisempaa ruokaa

Olemme jo pitkään olleet suhteellisen laiskoja ruoan suhteen. Meillä pyörii kourallinen vakioruokia, joita syömme viikosta toiseen. En edes muista, milloin olisimme kokeilleet jotain uutta.

Vuosi sitten innostuin sesonkisyömisestä ja satokausikalenterista, mutta en ole oikestaan enää moneen kuukauteen edes muistanut vilkaista koko kalenteria, vaan lähinnä ostanut sitä mitä on ollut kaupassa milloinkin tarjolla. Tosin meidän lähikaupassamme on nykyään loistavasti merkitty kunkin hetken satokausituotteet, mikä helpottaa valintaa kaupassa.

Haluan panostaa uudestaan monipuolisempaan ruokavalioon ja saada uusia makuja keittiöömme. Jälleen kerran haluan alkuun helposti saavutettavan tavoitteen: yksi uusi ruokaohje kokeiluun joka kuukausi.


4. Blogi taas aktiiviseksi

Mua harmittaa, miten vähälle huomiolle blogini on viime aikoina jäänyt. Juuri tuossa eräs päivä katselin läpi vanhoja postauksiani ja kuvia viime vuodelta, ja mulla tuli ikävä niitä aikoja, jolloin kuljin joka paikkaan innoissani kamera kourassa ja katsoin koko maailmaa blogilasien läpi. "Tuosta saisi hyvän postauksen", "tossa vois ottaa kivoja asukuvia", ja niin edelleen. Haluan sen tunteen takaisin, ja elvyttää tämän ihanan harrastukseni. :)




5. Säästäminen rutiiniksi

Mulla on paha tapa tehdä heräteostoksia, ja jos saan päähänpinttymän jostain tietystä tuotteesta, niin se on sitten kaikkimullehetitännenyt. Ja noh, juuri viimeksi sain tällaisen päähänpinttymän muumi-kannuista... Ei mikään halpa keissi. :P

Ensi vuoden alusta alkaen alan myös maksamaan opintolainaani takaisin, ja onhan tuota luottovelkaakin tullut jo jonkin verran... Eli heräteostokset ja ex tempore -mielihalut on nyt hillittävä ja saatava ensin rahaa säästöön. Ensi vuoden puolella on nimittäin suunnitteilla myös yhtä sun toista ulkomaanmatkaa. :)


6. Mikä tärkeintä: on luvallista ottaa rennosti!

Tanskalaisetkin sen osaavat: vuoden pimeimpänä aikana on täysin luvallista ja jopa suotavaa ottaa rennosti, nautiskella ja ladata akkuja. Stressi ja kaamos eivät sovi yhteen, ja varsinkin näin joulun alla haluan vältellä kaikkea ylimääräistä hömpötystä. Itsehän vältän tänä vuonna kätevästi kaiken joulustressin, sillä vietän joulun Saksassa. Mieluummin kiertelen rauhassa joulumarkkinoita ja juon glühweinia sen sijaan, että stressaan lahjoista ja pipareista ja lanttulaatikoista ja ja ja...

Tietenkään kaikilla ei ole mahdollisuutta lähteä joulua karkuun ulkomaille, mutta toivon silti ettei kukaan ota turhia paineita juhlapyhistä. Tärkeintä on yhdessäolo ja kiireettömyys. Vaikka tänä vuonna harmiksi joulu ei tuo mukanaan kuin yhden ylimääräisen vapaapäivän...



No niin, lupaukset on nyt julkisesti tehty, taidankin tästä lähteä samantien kahvakuulailemaan! :)

Rentoa viikonloppua!

2 kommenttia:

  1. Voisin itsekin väsätä samanlaisen postauksen! Mulla on aika samoja juttuja joiden suhteen pitäisi tsempata... Se taitaa aina olla tää loppuvuosi (ja pimeys) kun kaikki vedetään enemmän tai vähemmän läskiksi :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä päätin nyt alkaa taistelemaan tätä pimeyttä ja väsymystä vastaan, katsotaan kuinka lähtee käyntiin! :)

      Poista